Την εκτίμηση ότι ο Συγκυβερνήτης του μοιραίου Μπόινγκ της Helios το οποίο κατέπεσε στο Γραμματικό στις 14 Αυγούστου 2005, Πάμπος Χαραλάμπους, ήταν «χαμηλού (φτωχού) επιπέδου» και «ήταν ένα ατύχημα περίμενε να συμβεί» (an accident waiting to happen)» διατύπωσε σήμερα ενώπιον του...
Κακουργιοδικείου Λευκωσίας κατά τη συνέχιση της ακροαματικής διαδικασίας της υπόθεσης «Ηλιος», ο Κάπτεν Ντέιβιντ Μακ Κόρκοντέιλ (David McCorquodale), υπεύθυνος αξιολόγησης του επιπέδου των πιλότων στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (Head of Flight Crew Standards of UKCAA). O σημερινός μάρτυρας κλήθηκε από την κατηγορούσα αρχή ως αντικαταστάτης του Κέβιν Στρονγκ (Kevin Strong), υπεύθυνου αξιολόγησης του επιπέδου των πιλότων στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος ενημέρωσε το Δικαστήριο ότι λόγω ταξιδιωτικής φοβίας (travel phobia) από την οποία πάσχει δεν δύναται να ταξιδέψει.
Εξεταζόμενος από την κατηγορούσα αρχή, ο Κάπτεν Μακ Κόρκοντέιλ ανέφερε πως καθώς εξέτασε το φάκελο του Συγκυβερνήτη Πάμπου Χαραλάμπους και τα πιστοποιητικά των εξετάσεων πλοήγησης που ο Χαραλάμπους έπρεπε να είχε για να κατέχει την επαγγελματική του άδεια, διαπίστωσε ότι ο εν λόγω πιλότος παρουσίασε δυσκολία στο να περάσει τις θεωρητικές εξετάσεις. Μάλιστα, όπως ανέφερε, ο αριθμός των προσπαθειών του Χαραλάμπους να περάσει τις θεωρητικές εξετάσεις ήταν μεγάλος και πάνω από το μέσο όρο με βάση τις στατιστικές.
«Γι’ αυτό κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η κατάρτιση του ήταν πολύ κάτω από το μέσο όρο» σημείωσε. Ανέφερε ακόμη πως κατά τη διάρκεια όλης της καριέρας του δεν συνάντησε ποτέ άλλο επαγγελματία πιλότο που να έχει τόσο χαμηλό ποσοστό επιτυχίας.
Ο μάρτυρας κατέθεσε στη συνέχεια στο Δικαστήριο ως τεκμήριο, έγγραφο με στατιστικές πληροφορίες αναφορικά με τα ποσοστά επιτυχίας των πιλότων που παρακάθισαν στις θεωρητικές εξετάσεις της UKCCA, αλλά και σε σχέση με το πόσες φορές χρειάστηκαν οι πιλότοι για να περάσουν τις εξετάσεις, υποδεικνύοντας πως αυτές οι πληροφορίες ενισχύουν την άποψη ότι «αυτός ο πιλότος (ο Πάμπος Χαραλάμπους) ήταν κάτω από το μέσο όρο».
Παρά την ένσταση της υπεράσπισης σε ό,τι αφορά την κατάθεση αυτού του εγγράφου ως τεκμήριο, το Δικαστήριο έκρινε το έγγραφο σχετικό με την όλη διαδικασία αναφέροντας ωστόσο πως το πόση βαρύτητα θα δοθεί στο τέλος είναι άλλο θέμα.
Ερωτηθείς από τη Δικηγόρο της Δημοκρατίας Ελενα Ζαχαριάδου σε σχέση με την καταλληλότητα του Πάμπου Χαραλάμπους κατά τον ουσιώδη χρόνο, δηλαδή την περίοδο του αεροπορικού ατυχήματος, ο Κάπτεν Μακ Κόρκοντέιλ διευκρίνισε πως όταν εξέτασε τα έγγραφα του Χαραλάμπους δεν εξέτασε το κατά πόσο αυτός ο πιλότος είχε τα προσόντα να πιλοτάρει, προσθέτοντας ωστόσο πως άντλησε πληροφορίες και από τα αποτελέσματα των θεωρητικών εξετάσεων του Χαραλάμπους, οι οποίες όμως, όπως είπε, δεν διεξάγονται από εταιρείες όπως η «Ηλιος».
«Η άποψη μου είναι ότι ο πιλότος ήταν φτωχού επιπέδου και υπήρχαν ενδείξεις και στα χαρτιά της εταιρείας τα οποία δείχνουν αμφιβολίες ως προς τη ψυχολογική του ικανότητα να χειριστεί το αεροσκάφος υπό πίεση» πρόσθεσε ενώ σημείωσε ακόμη πως «ο συνδυασμός των θεωρητικών του γνώσεων του τεχνικού-πρακτικού χειρισμού του και της ψυχολογικής του ικανότητας να λειτουργήσει υπό πίεση και στρες» καταδεικνύει «ότι αυτός ο πιλότος ήταν ένα ατύχημα που περίμενε να συμβεί».
Ο κ. Μακ Κόρκοντέιλ εξήγησε ακολούθως πως ο Χαραλάμπους πέτυχε να περάσει τις θεωρητικές εξετάσεις το 1997 στην 7η ουσιαστικά του προσπάθεια. Σύμφωνα δε με τα στατιστικά στοιχεία της UKCAA, τα οποία κατέθεσε, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2010 από τους 10.000 περίπου πιλότους που παρακάθισαν τις εξετάσεις, περίπου 9.300 ή 92,5% επιτυγχάνουν στις εξετάσεις μέχρι την 3η τους προσπάθεια ενώ άλλοι 267 περνούν τις εξετάσεις μέχρι την 6η προσπάθεια.
«Βασικά αυτό σημαίνει», πρόσθεσε «ότι το 94,5% των υποψηφίων θα περνούσαν μέχρι το τέλος και της 2ης σειράς (6ης προσπάθειας) και ο κ. Χαραλάμπους δεν ήταν ένας από αυτούς».
Πρώτος αντεξέτασε το μάρτυρα ο συνήγορος υπεράσπισης Πόλυς Πολυβίου ο οποίος αμφισβήτησε τα στατιστικά στοιχεία το οποία επικαλέστηκε ο μάρτυρας, σημειώνοντας πως τα στοιχεία επεκτείνονται μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2010 και όχι μέχρι το χρονικό διάστημα που ο Χαραλάμπους πέρασε τις θεωρητικές εξετάσεις, δηλαδή το 1997.
Στη συνέχεια ο κ. Πολυβίου, μέσω διάφορων ερωτήσεων που υπέβαλε προς το μάρτυρα και μέσω δηλώσεων του προσπάθησε να αμφισβητήσει την αξιοπιστία του μάρτυρα, επιχειρώντας παράλληλα να αποδείξει ότι τα όσα κατέθεσε στο Δικαστήριο ο μάρτυρας υποβλήθηκαν στο μάρτυρα από την κατηγορούσα αρχή. Ο κ. Πολυβίου ρώτησε ακολούθως το μάρτυρα αν συμφωνεί με τη θέση ότι ο Πάμπος Χαραλάμπους πληρούσε κατά το 2005 όλα τα κριτήρια για να πιλοτάρει, ερώτηση στην οποία ο μάρτυρας απάντησε καταφατικά.
Επηρεασμό μάρτυρα καταγέλλει η Κατηγορούσα Αρχή
Την κράτηση του Γιώργου Κικκίδη, κατηγορούμενου στην υπόθεση της αεροπορικής τραγωδίας της Helios, ζήτησε την Τετάρτη η εκπρόσωπος της Κατηγορούσας Αρχής, Έλενα Ζαχαριάδου, επικαλούμενη πληροφορίες για επηρεασμό μάρτυρα στη Βρετανία. Αυτή την ώρα καταθέτει Βρετανός αστυνομικός.
Στην προηγούμενη ακροαματική διαδικασία της υπόθεσης, ολοκληρώθηκε η εξέταση και η αντεξέταση του πρώην Γερμανού αρχιπιλότου της Helios York Bachman, καθώς και η αντεξέταση του Ελβετού Φρεντερίκ Παντιγιόν. Οι πέντε κατηγορούμενοι στην υπόθεση είναι ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της Helios, Ανδρέας Δράκος, η εταιρεία Helios, ως νομικό πρόσωπο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Πανταζής, ο Διευθυντής Πτητικών, Γιώργος Κικκίδης και ο Βούλγαρος αρχιπιλότος της εταιρείας, Γιάνκο Στοϊμένοφ.
Οι πέντε αντιμετωπίζουν συνολικά 1.190 κατηγορίες, από 238 κατηγορίες ο κάθε ένας, για τις οποίες δεν παραδέχθηκαν ενοχή.
Αντιμετωπίζουν τις σκληρότερες κατηγορίες του ποινικού κώδικα και ειδικότερα της ανθρωποκτονίας, που επισύρει ποινή ισόβιας κάθειρξης και της πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, που τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι τέσσερα χρόνια και χρηματικό ποσό ή και τα δύο μαζί.
Πηγή: ΚΥΠΕ